MayaMax3d.NET

aktuality

zdroje teorie navody download literatura
 

Rozhovor s tvůrčím týmem společnosti Pixar Animation Studios  (1 / 4)

(původní rozhovor na http://www.cgnetworks.com)

Autor překladu:
 Jan Melichardatum: 29. 07. 2004   18:50 h
 


Seznam uveřejněných rozhovorů

Druhá část rozhovoru  >>
 


V nově vzniklé sekci věnované převážně rozhovorům s významnými osobnostmi, které značnou měrou přispěli k vývoji nejen animovaných filmů, si můžete díky laskavému svolení redaktora společnosti CG Networks Leonarda Tea přečíst první část do češtiny přeloženého rozhovoru s tvůrčím týmem společnosti Pixar Animation Studios o tvorbě celovečerního animovaného filmu Finding Nemo (Hledá se Nemo).

Jak to všechno začalo ...

Práce na filmu Finding Nemo byla započata v lednu roku 2000. Na jeho tvorbě se podílel 180-členný tým. Hlavní tvůrčí tým se skládá z těchto lidí:

John Lasseter - výkonný producent
Graham Walter
– producent
Lee Unkrich
- podílel se na režii starších snímků „Příběh hraček 2“ a „Příšerky s.r.o.“
Andrew Stanton
– scénář a režie (též i režie snímku „Život brouka“)

John Lasseter: „Tento film (Finding Nemo) opět značným způsobem pozdvihl onu pomyslnou laťku, a to jak pro společnost Pixar Animation Studios (dále jen Pixar), tak i pro samotné umění počítačové animace. Jsem velice pyšný na Andrewa za jeho vizi filmu, a za to, že nám poskytl těch několik nejroztomilejších filmových animovaných postav, jaké kdy Pixar vytvořil. Film nejen že je až závratně krásný, ale najdeme zde i prvky skutečného dramatu, emocí a skvělé zábavy. Být otcem pěti synů, to je také příběh, ve kterém rozhodně nacházím spojitost i sám se sebou. Jakožto filmoví tvůrci máme rádi, když emoce jsou opravdové a upřímné, a i když je příběh ‘Nema‘ zhola vymyšlen a odehrává se na okraji korálového útesu, jsou jeho emoce jako např. vztah otce a syna nebo synův první den ve škole divákům důvěrně známé a rozumějí jim.“

... posunuli jsme hranice tvorby animovaných filmů daleko za všechny ostatní, které jsme kdy vytvořili ...

„Technicky vzato jsme v Pixaru posunuli hranice tvorby daleko za všechny filmy, které jsme vytvořili v minulosti. Animování ryb bylo samo o sobě složité, ale náš technický tým proto vytvořil podmořské prostředí, které je velmi krásné a graciézní. Samotný skutečný podmořský svět je tak velkolepý, že už i ten je pokládán za svět fantazie. Naší výzvou bylo dát divákům najevo, že náš oceán je karikaturou. Chtěli jsme, aby věděli, že tento báječný svět neexistuje, ale s využitím všech těch úžasných animačních nástrojů, které máme v počítačích k dispozici, jsme vytvořili dojem, že tento svět přesto vypadá velmi věrohodně. Naším cílem vždy bylo dělat věci tak, aby vypadaly věrohodně, ale ne realisticky. Stylizací designu všech těchto věcí, přidáním geometrie a barev jsme však byli schopni vytvořit přirozený a přesvědčivý svět pro naše postavy.“

Inspirace a původní nápady

Původní nápad na film je přisuzován Andrewovi Stantonovi, jehož inspirace vychází z několika událostí jeho života. Návštěva Mořského světa v roce 1992 přiměla Andrewa začít přemýšlet o možnosti vytvořit takovýto podmořský svět s pomocí počítačové animace. Andrew vzpomíná na své dětství a na akvárium v zubní ordinaci své rodiny, kam se coby pacient těšit pokaždé jen pro to, aby se mohl podívat na rybičky. Posledním střípkem inspirace pro film byl i Stantonův vztah se svým synem:

Andrew Stanton: „Vzpomínám si, že když bylo mému synovi pět let, brával jsem ho parku. V té době jsem hodně pracoval a cítil jsem se vinen za to, že netrávím se synem tolik času, kolik by si zasloužil. Jak jsme se tak procházeli, prožíval jsem všechny ty potlačované emoce a zkoušel jsem mu v duchu říkat: ‚chybíš mi, chybíš mi‘, a místo toho jsem ho celou procházku jen káral: ‘nesahej na tohle; nesahej na tamto; spadneš tam!’. A po celou dobu jsem slyšel vnitřní hlas, jak mi říká: ‘Tak a právě teď se sám připravuješ o vzácný okamžik, kdy můžeš opravdu být se svým synem.’. Začal jsem být posedlý touto myšlenkou, že strach může upřít dobrému otci možnost být právě tímto jediným a dobrým otcem. Odhalením této skutečnosti zapadly všechny střípky na své místo a my jsme mohli dokončit náš příběh“.

Stanton posléze tento nápad nadhodil svému učiteli a kolegovi Johnu Lasseterovi.

John Lasseter: „Vzpomínám si na dobu, kdy jsme pracovali na ‘Životě brouka’ a Andrew, kreslíc, seděl za svým stolem, na kterém byly namalovány dvě malé ryby, které plavaly vedle obrovské velryby. To se mi vždycky líbilo. Říkal mi, že je to něco, o čem právě přemýšlí, ale já jsem se nedozvěděl nic víc do té doby, než mi ten svůj nápad opět předhodil.“

„Od roku 1980 jsem potápěčem a miluji podmořský svět. Když mi prozradil ten svůj nápad se dvěma rybami a velrybou, a pak pokaždé, když řekl ‘ryba’ nebo ‘podmořský’ věděl jsem, že tenhle film bude skvělý."

... líbilo se mi hrát si s myšlenkou mít otce, jehož strach o život mu brání být dobrým otcem ...

Andrew Stanton: „Vyprávění příběhu, v němž hlavním protagonistou je otec, mě velice nadchlo. Myslím si, že jsem nikdy neviděl animovaný film z této ‘otcovské’ perspektivy, o což jsem se právě zajímal a což mě také přimělo k tomu, abych napsal scénář – už jen z důvodu, že jsem věděl, že ten příběh umím vyprávět. Říkal jsem si také, že oceán je báječná metafora pro život, protože je to strach nahánějící a velice zvláštní místo na světě a protože tam může být cokoliv – ať už je dobré nebo špatné. Líbilo se mi hrát si s touto otázkou a také s myšlenkou mít otce, jehož strach o život mu brání právě v tom být dobrým otcem. A aby se jím stal, musel toto úskalí překonat. Samotná myšlenka, že se (otec) nachází uprostřed oceánu, kde musí čelit všemu, čemu nikdy v životě čelit nechtěl, se zdá být skvělou příležitostí pro to užít si trochu legrace. To nám mimo jiné také dovolí ponořit se do těchto nepatrně hlubších otázek a zabývat se jimi.“

„Můj otec mi kdysi dal několik dobrých rad ohledně rodičovství. Řekl mi: ‘Těžká je tvá volba v tom být buď jejich rodič nebo jejich kamarád. Jedno si vyber.’. Je to celoživotní dilema a já si velmi rád s ohledem na ‘Nema’ v této otcově pravdě libuji. Tady v Pixaru jsem pokládán za největšího cynika. Jsem první, kdo se ozve, když něco začne zavánět staromódností nebo nesmyslností. Přesto jsem, řekl bych, nejspíš ten největší důvěřivec-romantik v týmu v momentě, kdy jsou emoce opravdu na místě. Prostě mám rád ten nápad vytvořit láskyplný příběh otce a syna, kteří jsou věčně v rozepři.“


Druhá část rozhovoru  >>
 


V dalších pokračováních rozhovoru s tvůrci Pixaru bude řeč o produkčním designu, animaci, umění a technických aspektech filmu Finding Nemo.

Všechny použité obrazové sekvence jsou dílem společnosti Pixar Animation Studios a ©Disney Enterprise, Inc.
 


Datum poslední aktualizace: 12.06.2007
 

Všechny materiály zde zveřejněné jsou chráněny autorským zákonem a jejich přebírání bez souhlasu vydavatele je výslovně zakázáno.
Copyright © 1991-2004, Atelier Architectus. Všechna práva vyhrazena.