Když se snoubí věda s uměním
Adam
Summers, významný profesor z katedry ekologie a vývoje na
Kalifornské univerzitě, pomáhal animátorům zapracovat na
vylepšení pohybu a chování ryb.
Adam Summers:
„Jsem považován za biomechanika nebo někdy také za
„praktického morfologa“. Má specializace spočívá v tom, že
se snažím aplikovat jednoduché technické principy
v oblasti animace zvířat, např. jak se živí a jak se
pohybují. Poprosili mě (Pixar Studios), abych k nim
dorazil a pohovořil o způsobu, jak jsou ryby zbarvené a
jaký mají tvar … a nakonec to dopadlo tak, že jsem u
Pixaru v podstatě vedl kurzy ichtyologie. Těch kurzů bylo
nejméně dvanáct a já jsem si uvědomil, že je to velice
prospěšná věc, protože jsem také zjistil, že tihle lidé
mají svou práci rádi stejně tak, jako já mám rád tu svou.
Hrozně moc se o ryby zajímali a byli to naprosto ti
nejlepší studenti, jaké jsem kdy měl. Na konci každé lekce
se mě dokonce ptali na otázky, na které jsem sám neznal
odpovědˇ.“
„Vzpomínám si, jak jsem mluvil s designérem postav Ricky
Nervou o postavě ryby. Zeptal se mě: ‚Kde má vlastně ryba
obočí ?‘ a já mu říkám: ‘Ryby nemají žádné obočí. Nemají
ani svaly kromě svěračů čelistí.’ A Ricky mi vzápětí
odvětil: ‘Adame, ryby sice nemluví, ale ve filmu po nás
budou chtít, aby mluvily, takže to vidím tak, že si budeme
muset nastálo zařídit i uměleckou licenci na vědu.’“
Tím,
že Adam Summers animátorům a designérům postav osvětlil
rozdíl mezi dvěma skupinami ryb, kdy jedna skupina
pohybuje ploutvemi horizontálním a druhá vertikálním
směrem, poskytnul jim možnost udělal si vlastní náhled na
tuto problematiku. Mezi první skupinu spadá Marlin, který
se „postrkuje“ dopředu pomocí horizontálního pohybu hrudní
ploutve a při vyšší rychlosti vrtí celým svým tělem.
Druhou skupinou, kam můžeme zařadit Dory, jsou ryby
pohybující ploutvemi (nikoli celým tělem) nahoru a dolů.
Výsledkem bylo, že Marlinův pohyb byl tudíž plynulejší a,
řekněme, více graciézní, na rozdíl od Dory, která vždy
spíše rychle proletěla okolo.
... poprosili mě
(Pixar Studios),
abych k nim dorazil a pohovořil o způsobu
zabarvení ryb a o jejich tvaru ... a nakonec
to dopadlo tak, že jsem u Pixaru vedl kurzy
ichtyologie
... |
Adam Summers: „Ve
většině animovaných filmů se ryby pohybují dopředu a
dozadu bez nějakého viditelného „hnacího“ aparátu, což ve
skutečnosti poněkud zrazuje lidské oko. Nemusíte být
ichtyolog na to, abyste zjistili, že u tohoto typu pohybu
není něco v pořádku. Mohu to připodobnit ke klusajícímu
koni, jehož dvě končetiny by se vůbec nepohybovaly.
Plave-li ve filmu Finding Nemo ryba, pohybují se její
ploutve a lze zde vycítit jistý druh pohybového aparátu,
který vám dá určitým způsobem jednoznačně najevo, že se
tato ryba pohybuje ve vodě a nikoli například ve vzduchu;
totiž: způsob, jak ryba zatřepotá ploutvemi a tento pohyb
se přenese na celé její tělo, nám ukazuje jasný rozdíl
mezi pohybem v nestlačitelné tekutině jako je voda a
stlačitelném prostředí jako je vzduch.
Na závěr musím podotknout, že jsem byl tímto animačním
týmem naprosto ohromen a během práce jsme si užili spoustu
legrace. Byla to fantastická skupina lidí, s nimiž jsem
mohl pracovat.“
Technická stránka věci
„Finding
Nemo“ je již na pohled nádherný film, a to jak
z estetického hlediska, tak i pokud jde o technickou
stránku věci. Byl to Ralph Eggleston, produkční designér a
režisér snímku „For the Birds“, který filmu Finding Nemo
dal jeho vzhled a styl. Sharon Calahan a Jeremy Lasky,
hlavní kameramani, umístili do podmořského prostředí
takové osvětlení, které s pomocí tlumeného pozadí efekt
podmořského světa ještě zvýšilo a dodalo mu tak živý a
energický náboj. Lasky byl mimo jiné zodpovědný za pohyb
kamery a za inscenaci, což byly dva významné prvky, které
poskytly divákovi dojem, že se děj opravdu odehrává pod
vodou.
Aby mohl technický tým podmořský svět opravdu věrohodně
vylíčit, musel nalézt nové způsoby, jak 3D scény vytvořit.
Rozsáhlý výzkum a vývoj spočíval ve studiu vlastností vody
a ve vytvoření příslušných nástrojů, s jejichž pomocí by
bylo možné realizovat scénář
Technický tým určil pět komponent, které charakterizují podmořské prostředí filmu:
a když k těmto bodům přidáte ještě bubliny, zčeření, efekt
kapání vody a kruhy na vodě, máte strukturu velice
složitého podmořského prostředí.
Ve čtvrtém - posledním -
pokračování rozhovoru se podíváme na názory tvůrců a
jejich komentáře ohledně tvorby některých 3D scén.
Všechny použité obrazové sekvence jsou dílem společnosti
Pixar Animation Studios a ©Disney Enterprise, Inc.